Rabu, 17 Mac 2010

Termenung sendirian..

Sekali pandang nampak macam tenang je kawan aku ni.Tapi di dalam siapa tahu.Kadang-kadang nampak dia gembira, tapi sebenarnya di dalam amat pahit.. bak kata dirinya.. "Aku telan segalanya. Memandangkan petang tu aku tengok dia macam ada masalah je,, aku ajak la dia gi satu tempat ni.Aku selalu gi tempat ni. Sambil dengar orang main muzik dan menyanyi.Sedap jugak dia org menyanyi.
        " Mie, ok tak tempat ni, kalau ok kita duduk lama sikit kat sini, layan sambil tenangkan kepala otak hang yang  sepanjang hari pikir pasal keja. Aku tau bukan senang jadi ketua.Anak buah kalau yang dapat, ok, ok lah jadi nya. Kalau tak ok, em, alamatnya... pecah kepala la nak layan keja yang dia tinggal.. perangai dia biarla.. keja tu lagi kena pikir..Sabar ya Mie" Kata aku kat Mie.
           Waktu tu, jam kat tangan aku dah tunjuk 7.30mlm.. Kami pun gerak gi surau.Ramai jugak orang kat surau.. rasa tenang ja bila dalam surau.Habis ja sembahyang aku terus gerak keluar, aku nampak je kerusi, aku terus duduk. Kebetulan duduk sebelah pak cik ni, dia tengah tunggu anak dia. Sambil borak-borak dengan dia, dia tanya.
            " Datang dari mana? beli barang ke?"
               Tanya pak cik tu kat aku.
            " Saja jalan-jalan je, tenangkan fikiran. Asyik keje je... penat gak, tambah2 ada masalah           
             dengan anak buah.." Jawab aku.
          Jawapan aku sebenarnya nak pancing dia, mana tau dia pendangan atau nasihat yang berguna untuk aku dan Azmi.Ternyataan jangkaan aku tidak salah.. Dia memberi nasihat yan baik untuk kami berdua, setelah aku cerita je masalah aku... Jawapan dia senang je,


"kalau dah banyak kali kita tegur anak buah kita tu, tak dengar jugak. Biarkan je, nati dia sendiri yang kena.Diri sendiri tak nak improve, asyik ckap kosong, tak guna jugak... Sabar ye nak... "
Kata pak cik tu pada kami. Dalam berapa minit kemudian kami pun gerak nak balik.. Pak cik tu pun dah nak balik... ikut anak dia...

Tiada ulasan: