Khamis, 7 Januari 2010

Sendiri Fikir....Sahabat.

Salam sahabatku semua,


Kali ini aku terdetik untuk mengarang sedikit sebanyak berkaitan dengan isu seorang sahabat.Apa yang aku ingin gambarkan disini, dimanakah letaknya hati dan pemikiran seorang sahabat dalam erti kata seorang kawan.Aku sedikit tersinggung dan amat terasa hati walaupun sahabat-sahabat lain yang masih disisi mampu memberikan kecerian walaupun dalam ketiadaan seorang sahabat yang boleh dikatakan kwan rapat bila susah senang dulu.Lagi menyinggung perasaan aku pa bila seorang rakanku juga terkena tempiasnya. Malahan menjadi mangsa keadaan.Rakan seperjuangan yang terpaksa mencari sendiri duit untuk menampung perbelanjaan deposit rumah.Dia terpaksa berhutang, menahan lapar demi seorang sahabat yang makin tidak sabar mengejar limpahan duit gaji yang akan diterima. Dia mampu tersenyum walaupun setiap pagi, kaki dikuis dengan kaki oleh seorang yang dikatakan kawan rapat... Beradapkah cara itu untuk mengejutkan sahabat sendiri bangun dari tidur??? Pk dan renung2lah sahabatku yang lain dluar sana.Egois yang terlalu tinggi, perasaan tidak senang melihat sahabat lain senang jauh darinya yang menyebabkan, dirinya di hantui perasaan pendam yang amat mendalam sehinggakan mementing diri sendiri.


                Masihku ingat lagi masa dia mula-mula menjejak kaki dirumah besar ini, walaupun di dalamnya agak seperti rumah setinggan..dapur yang kotor, lantai tandas yang hitam, syiling yang penuh dengan serawang. Tapi itu semua tidak penting baginya..Masihku ingat lagi aku semasa dia tidur dia atas lantai, diriku ini lah yang sanggup menemaninya pergi ke tesco Damansara untuk membeli tilam lipat dengan hanya menaiki motorsikalku. Sedikit pun aku tidak minta diisikan minyak.Kadang-kadang sikapnya itu membuat orang tidak senang dengannya. Tapi dia menayalahkan orang lain...apa yang aku coretkan ini hanyalah untuk berkongsi dengan semua sahabat diluar sana, supaya jangan menjadi seperti kacang lupakan kulit, dan janganlah mementingkan diri sendiri bila diri sudah senang. Ingatlah semua, biarkan semua ini menjadi pengajaran kepada sahabat2 diluar sana..
Aku harap dia cepat sedar apa yang telah dia lakukan, bagi diriku aku tidak kisah diperlakukan begini, tapi ingatlah kawan yang serumah yang hidup dalam tertekan menanti yang tak pasti,renung2kanlah supaya tidak terjadi pada diri sendiri... aku berpesan kepada diriku juga serta kawan yang sewaktu dengannya.


MORAL : Janganlah cepat lupa diri dan janganlah menjadi ego dengan perubahan diri yang ketara dalam kehidupan yang baru walaupun "live" semakin tiada.

Tiada ulasan: